Mașinăria de propagandă a Amazon: cum și-a antrenat Bezos angajații să apere cu dinții compania

de: Ciprian Ioana
31 03. 2021

Amazon e un gigant în domeniul e-commerce, dar practicile din spatele afacerii sunt de multe ori la limita eticii.

Amazon e un gigant în domeniul e-commerce construit de Jeff Bezos. Ulterior, compania și-a diversificat sursele de venit, dar rămâne cu eticheta companiei care a reinventat comerțul. Practicile din spatele unui business nu-s, însă, întotdeauna dintre cele mai morale.

Mai multe documente scăpate în spațiul public arată cum Amazon și-a construit o mașinărie de propagandă pe Twitter. Proiectul, denumit Veritas, avea rolul de a-i antrena pe angajați să apere compania și să respingă criticile legate de condițiile de muncă din depozite și nu numai.

Mai mult, compania a încercat pe cât posibil să suprime eforturile de sindicalizare din partea salariaților.

Mașinăria de propagandă a Amazon de pe Twitter

Amazon ar fi pregătit o armată de angajați să apere compania pe Twitter împotriva criticilor. Jurnaliștii de la The Intercept au publicat mai multe documente care arată cum proiectul Veritas a fost gândit fix ca o mașinărie de propagandă.

Proiectul a fost pornit încă din 2018. Compania a recrutat și antrenat angajați care să ”combată orice minciună și să arate că oamenii care chiar știu cum e să lucrezi în companie își iubesc locurile de muncă”.

Acești ambasadori, recrutați după criterii de performanță (a se citi loialitate și supunere) au avut rolul de a trata cu umor criticile, de a veni cu reacții pozitive și de a fi dornici să spună tot ce le trece prin cap, cu scopul de a combate criticile într-o manieră cât mai politicoasă, potrivit documentelor interne obținute de publicația menționată.

Cum au fost aleși angajații

Primul test pentru angajații recrutați a fost mai mult decât concludent.

Au fost puși să spună cum ar reacționa dacă s-ar propune ca Bezos să fie taxat mai dur de autorități. Salariații au fost instruiți cum să combată această idee în acord cu cerințele menționate. Premisa pornea de la faptul că senatorul Bernie Sanders a distribuit un interviu al unui angajat care a experiment gânduri suicidale din cauza condițiilor de muncă de la Amazon.

Mai mult, acolo se menționa și că salariații sunt nevoiți să urineze în sticle, pentru că se tem să meargă la toaletă pentru a nu fi acuzați că iau pauze prea lungi.

Ambasadorii programului FC – factory tours – sunt gata să împărtășească experiențele lor personale. Programul arată cum e, de fapt, să lucrezi într-un depozit Amazon, grație unui tur privat. Încurajăm pe oricine să se înscrie pentru un astfel de tur pe www.amazonfctours.com – era răspunsul oficial al companiei, prin vocea purtătorului de cuvânt Lisa Levandowski.

Critici din toate părțile

Doar că au fost multe evenimente în care Amazon a fost pusă într-o lumină greșită.

În luna septembrie a anului trecut, compania a fost în centrul unui scandal după ce doi democrați din Michigan au acuzat faptul că n-au fost lăsați să inspecteze unul dintre depozite, în ciuda faptului că se înscriseseră pentru un tur privat. Alții care au reușit acest lucru au arătat că turul promis nu permite, de fapt, aflarea condițiilor reale de muncă.

Inițiativa ar fi fost, așadar, gândită doar pentru imaginea companiei lui Bezos și nu răspundea întrebărilor ridicate cu privire la condițiile în care lucrează angajații companiei.

Amazon a revenit și recent în atenția publică după ce angajații au acuzat că li s-a impus să accepte să fie supraveheați pentru a nu fi dați afară. Am scris despre asta AICI.